Mayssa Jallad
Sie wandert in ihren Folk- und Jazz-inspirierten Songs durch die längst zerstörten Gassen Beiruts und hält die Erinnerung daran am LebenAbout
Marjaa: The Battle of the Hotels is an album born of singer/songwriter Mayssa Jallad’s two vocations: music and architecture. Written in collaboration with producer Fadi Tabbal, the songs recount the 1975 “Battle of the Hotels” where opposing factions fought over the hotel district seeking to dominate the city's architectural heights. The outcome of the battle determined the East-West demarcation line that separated the town for over 15 years; A violent divide that still resonates to this day in Lebanese culture.
Mayssa’s music caters to post-war youth who have never been taught this difficult history. It is also a call to protest for the renewal, rather than the recycling, of the political class that holds the population hostage of its historical violence.
Programmtext
Anfang der 1970er-Jahre war Beirut eine blühende Stadt mit einer modernen Architektur und einer lebendigen Kunst- und Musikszene. Dann aber versank sie im Bürgerkrieg. Dessen erste Schlachten fanden 1975 im Hoteldistrikt statt. So entstand eine religiöse Segregation, die Beirut bis heute prägt. Die Sängerin und Architektin Mayssa Jallad erzählt auf ihrem Album Marjaa: The Battle of the Hotels die Geschichte dieses Konflikts, sie wandert in ihren Folk- und Jazz-inspirierten Songs durch die längst zerstörten Gassen der Vergangenheit und hält die Erinnerung daran am Leben, dass es anders war und eines Tages wieder anders sein kann.